W czasie marzeń nadszedł czas na działania
25%  zniżkina wszystkie nasze ku
Rozwijaj się tej wiosny z Beetroot Academy
-25%  zniżki na wszystkie kursy

Dla początkujących: Jak zostać projektantem UI/UX i Figma

Cześć! Nazywam się Alina Rakhimova i jestem nauczycielką w Beetroot Academy oraz współautorką kursu projektowania UI/UX. Chcę podzielić się moją historią, spostrzeżeniami i wskazówkami dla tych, którzy chcą rozpocząć karierę. Odpowiem na pytania, które studenci najczęściej zadają mi na temat projektowania UI/UX. Rozsiądź się więc wygodnie i przygotuj do robienia notatek!

Kiedy po raz pierwszy wpadłaś na pomysł, aby zająć się projektowaniem UI/UX?

- Przez długi czas pracowałam w Wizardry, gdzie zostałam dyrektorem artystycznym, ale zajmowałam się tylko projektowaniem stron internetowych. Zacząłem zajmować się UI/UX i projektowaniem mobilnym, kiedy znudziło mi się tworzenie stron internetowych.

Jak rozpoczęłam swoją karierę? Po ukończeniu studiów chciałam spróbować projektowania, ponieważ od dzieciństwa dobrze rysowałam. Na początku zaczęłam pracować przy projektowaniu wnętrz, a następnie przeszłam do branży poligraficznej jako grafik. Popełniając błąd w słowie, zrujnowałam zamówienie na sporą sumę pieniędzy, więc zmiana pracy na projektanta stron internetowych wydawała się być lepszym pomysłem. To krótka historia, ale zajęło mi 3 lata i miesięczną pensję, aby znaleźć zawód, którego potrzebowałam. Gdyby w 2009 roku istniały kursy projektowania (link do kursu w BA), dużo szybciej odnalazłabym to, co chcę robić.

Początkowo zdobywałam wiedzę na własną rękę, która była ogólnodostępna w Internecie. Jednak w 2016 roku samodzielna nauka przestała mi wystarczać, więc zapisałam się na kursy. Najpierw wzięłam udział w kursie projektowania komunikacji cyfrowej UI, a następnie kierunku artystycznego w Szkole Komunikacji Wizualnej i zdałam sobie sprawę, że jest to o wiele szybsze!

Projektanci stron internetowych mogą być grafikami lub programistami, którzy zdobyli wystarczające umiejętności, aby stworzyć dobrą stronę internetową lub aplikację. 

Projektowanie UX oznacza projektowanie doświadczeń użytkownika i jest zwykle niewidoczną lub "zakulisową" stroną projektowania. Jest to cała praca włożona w tworzenie aplikacji, strony internetowej, oprogramowania lub usługi. Projektowanie UX obejmuje badania i projektowanie użytkowników, architekturę informacji, projektowanie interakcji i testowanie użyteczności.

Projekt UI oznacza projekt interfejsu użytkownika, który jest wizualną lub graficzną stroną projektu. Niektórzy projektanci UX zajmują się również UI, ale inni ograniczają się do badań i szkieletów.

Co było najtrudniejsze w nowym zawodzie?

- Dla mnie trudne było sporządzanie kwestionariuszy i przygotowywanie się do pogłębionego wywiadu, ponieważ pracowałam bardziej nad wizualną częścią. Ale za każdym razem szło mi coraz lepiej.

Ankiety są metodą badawczą szeroko stosowaną w różnych dziedzinach, w tym w badaniach użytkowników w projektowaniu interfejsów.

Ankieta jest dobra, ponieważ nie wymaga moderacji i może być wysłana do wielu osób, dając statystycznie istotne wyniki.

Ankieta, podobnie jak inne badania, jest przeprowadzana w celu uzyskania danych o użytkowniku. Istnieją dwa rodzaje danych: ilościowe i jakościowe.

Wywiad pogłębiony to jakościowa metoda badawcza, która polega na przeprowadzaniu intensywnych wywiadów jeden na jeden z kilkoma respondentami w celu poznania ich punktu widzenia na temat konkretnego programu, usługi lub rozwoju.

Na przykład możemy zapytać uczestników, pracowników i inne osoby związane z programem o ich doświadczenia i oczekiwania związane z usługą oraz o to, co myślą o procesach i wynikach ich interakcji z programem.

A co było łatwe?

- Cała część wizualna i zrozumienie procesu.

Kilka słów dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w karierze projektanta:

  • Bądź odważny i zacznij od zera - zawsze osiągniesz rezultaty; najważniejsze to zacząć!
  • Wybierz obszar zainteresowań (projektowanie interfejsów użytkownika, projektowanie aplikacji mobilnych, projektowanie stron internetowych, projektowanie gier) - przestudiuj wybrany zawód i zdecyduj, co jest ci bliższe.
  • Zbierz wszystkie niezbędne informacje na temat wybranej dziedziny (książki, strony internetowe, filmy, grupy w mediach społecznościowych i szukaj informacji wszędzie, gdzie to możliwe).
  • Teraz, gdy zebrałeś już wiele informacji, ważne jest, aby nie utonąć w nich. Opracuj plan nauki. W przeciwnym razie będziesz przypadkowo pędzić od książki do strony internetowej, od strony internetowej do filmu do mediów społecznościowych i przegapisz coś istotnego. Pamiętaj o ustaleniu terminów. W przeciwnym razie możesz potrzebować więcej czasu na samodzielną naukę. 
  • Trzymaj się swojego planu i terminów. Jeśli trudno ci się skoncentrować lub jesteś zdezorientowany dużą ilością informacji, wybierz kurs i nie trać czasu.

W opisach stanowisk jednym z wymagań jest biegła znajomość Figmy. Dlaczego akurat to narzędzie? Opowiedz nam o tym.

- Figma to najpopularniejszy na świecie edytor graficzny do tworzenia projektów. Łatwo się go nauczyć, istnieje darmowa wersja, a co najważniejsze, można w nim pracować nad wspólnymi projektami. Figma stała się integralną częścią mojego procesu pracy, niczym moja trzecia ręka.

Jak zazwyczaj używasz Figmy?

- Definiuję główny motyw i style (kolory, typografię itp.). Jeśli używam pewnych elementów projektu więcej niż dwa razy, zamieniam je w komponenty Figma. Używam ramek i funkcji Auto Layout do tworzenia logicznej hierarchii układów i elementów projektu. Używam wtyczek do prototypowania. Dostosowuję i testuję prototyp. Rozumiem, że te słowa brzmią jak śpiew wieloryba dla początkujących, ale wszystko to jest ważną częścią pracy projektantów, którą łatwiej wykonać w Figmie.

Figma ma wiele zalet:

  • Po pierwsze, jest to praca zespołowa w ramach jednego projektu, a także dostęp do projektu nie tylko dla projektantów, ale także dla wszystkich innych członków zespołu; 
  • Figma ma intuicyjny interfejs;
  • Figma stale wprowadza przydatne funkcje dla projektantów; 
  • Nie ma potrzeby przechowywania wszystkich wariantów jednego pliku na komputerze; wszystkie z nich, w tym różne wersje, będą swobodnie dostępne w chmurze;
  • Figma świetnie nadaje się do projektowania aplikacji mobilnej, "zabawy" z nią i testowania jej;
  • Wszystkie projekty można łatwo przenosić z innych programów bez utraty czcionek, obrazów i krzywych.

Podziel się swoimi metodami pracy z Figmą.

- Zalecam tworzenie komponentów i wariantów tak często, jak to możliwe. Jeśli jakiś element pojawia się dwa lub więcej razy w moim pliku, zamieniam go w komponent. Używając komponentów, mogę zmienić coś w jednym miejscu i natychmiast zobaczyć, jak ten sam element będzie wyglądał na innych klatkach. Sprawia to również, że mój plik jest bardziej uporządkowany i łatwiejszy w pracy.

Jeśli jeszcze nie korzystasz z Auto Layout, polecam poświęcić trochę czasu na zrozumienie, jak to działa - jest tego warte. Funkcjonalność ta pomaga tworzyć elastyczne, skalowalne projekty i zbliża proces projektowania do tego, jak deweloperzy wdrażają nasze projekty.

Skróty klawiszowe to miłość od pierwszego wejrzenia. Wielokrotnie przyspieszają pracę projektanta.

Jak być na bieżąco z nowymi funkcjami i najlepszymi praktykami w Figmie?

- Subskrybuję kanał Figma na YouTube (link: https://www.youtube.com/@Figma), gdzie otrzymuję natychmiastowe powiadomienia o nowych funkcjach programu. Naprawdę lubię pracować w Figmie, ponieważ oprogramowanie jest stale aktualizowane i wydaje przydatne funkcje, które upraszczają moją pracę. Przy prawidłowym budowaniu przepływów pracy, Figma tylko pomaga je przyspieszyć.

Jakie są Twoim zdaniem kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas tworzenia projektu w Figmie?

- Organizowanie projektów, plików i warstw za pomocą komponentów, Auto Layout, style, nauka i nowe funkcje Figmy.

Od czego początkujący powinien zacząć naukę Figmy?

- Ja zaczęłam od planowania i struktury, gdy uczyłam się Figmy od zera. Na YouTube znalazłam też spójne lekcje dla początkujących (jest ich teraz wiele), których się trzymałam. Powtarzaj za samouczkami. Nie ma znaczenia, jaką stronę internetową, landing page, baner czy wizytówkę. Głównym zadaniem jest nauczenie się Figmy do maksimum i opanowanie jej. Jeśli zobaczysz piękny landing page, powtórz go jeden po drugim. W ten sposób zapamiętasz, jak tworzy się dobre rozwiązania. Będziesz miał opanowany podstawowy poziom zrozumienia i pracy w Figmie. Ale jeśli chcesz iść dalej, lepiej jest wziąć udział w kursie. W ten sposób będziesz robić postępy w nauce znacznie szybciej. Mentorzy pomogą ci i podzielą się swoimi radami. Ponadto na koniec kursu będziesz mieć gotowe portfolio. Wszystkie materiały można znaleźć na kanale Figma (link: https://www.youtube.com/@Figma).

3 rzeczy o projektowaniu, o których chciałabyś wiedzieć wcześniej?

  • Samodzielna nauka projektowania jest bardzo długa i trudna.
  • Skupienie się na jakości, a nie ilości (w portfolio, w projekcie, w procesie pracy, w życiu).
  • Dobry projekt jest przemyślany w najdrobniejszych szczegółach.
Jeśli uczysz się projektowania UI/UX, nie przestawaj, a osiągniesz swój cel! Wiem, jak trudno jest studiować i rozpocząć pracę w tej dziedzinie, szczególnie w trudniejszych chwilach.

Zapisz się (link do kursu w BA) na kurs projektowania UI/UX w Beetroot Academy, aby przyspieszyć swój rozwój zawodowy.

Alina Rakhimova
UI/UX design teacher
Kickstart your career as UI/UX designer

We will make you sure to have a solid number of apps and websites to back up job applications.

Start studying